Contest Testen, enz

Een wedstrijd tussen klasse en snelheid

De jachtwerf Conyplex BV werd 40 jaar geleden gesticht door de vader van de huidige eigenaar, de 57-jarige Fritz Conyn. Hij bouwde het bedrijf uit tot de naar omzet grootste Nederlandse jachtwerf van serieschepen. Met vijfentwintig tot veertig schepen per jaar zou ze wel 20 miljoen euro incasseren. De vorig jaar nieuw uitgebrachte Contest 44CS is de op één na kleinste Contest, want de reeks loopt van 42 voet tot zelfs een 60-voets jacht.

De Contest 44CS is daarbij niet zomaar een nieuweling in de lange reeks, zoals we ze decennialang van deze bekende werf gewoon zijn. Met dit ontwerp brachten ze ook iets heel moderns op designgebied. Ze hebben de noodzaak ondervonden om af te stappen van het klassieke onderwaterschip, zoals Dick Zaal dat eerder voor hen ontwierp. Conyplex legde het oor te luisteren bij de Duitse ontwerper Georg Nissen. Zo zijn ze gaan opteren voor een veel vlakkere romp, met de grootste breedte ver naar achteren. Dat belooft een betere prestatie, zeker in het achterste onderwatergedeelte, waar de scheg met het er aangehangen roer nu gehalveerd is. Zo is er onderaan plaats om een gedeeltelijk balansroer te creëren.

We bekeken de kiel op de werf, eigenlijk de kielen, want er is een "normale" met ballast die 2,05 m diep steekt, maar ook, optioneel dan, een "America's Cup-kiel", getekend door Piet van Oossanen, slechts 1,80 m diep met achteraan smalle vleugels die 2,20 m breed uitslaan!
Van Oossanen won daarmee de Cup, met een soortgelijke kiel onder de "Australia". Met die vleugels op slijk aan de grond lopen is niet gevaarlijk. Wie ze ooit stuk maakt op harde grond of rots, kan ze gauw laten afschroeven en vervangen.

Uiterlijk bekeken

Het schip is een mooi ogende bijna-flushdekker, en toch tegelijk een deksalon. Het pronkt met een foutloos teakdek, 12 mm, gelijmd en geschroefd. Een houten voetreling omvat alles en beklemtoont de royale breedte van de centrale opbouw die goede beschutting belooft in de ruime kuip. In de romp zitten beiderzijds vijf raampjes, bescheiden in afmeting zoals ook de ramen in de opbouw. Een punt voor de veiligheid. Luiken vooraan in het dek moeten zorgen voor licht binnen. De fiere zilvergeanodiseerde Proctor-mast voert twee sets zalings en een giek met een eenlijnreefsysteem. Het ziet er ongeveer zo uit, als zou je de zo vertrouwde genuarolreefinstallatie horizontaal in de giek bouwen! Simpel te bedienen, met enkel het val en de reeflijn. Dat is de langste lijn aan boord, en die hangen we als een genuareeflijn straks netjes opzij aan de reling. Er lopen geen lijnen van de mastvoet naar de kuip over de opbouw. Met twee lieren van Andersen 52st (op onze testboot elektrische) en twee kleinere voor de gennaker of de spi, zijn we baas over alle schoten.
Vooraan zorgt nog een Sprint 1500 elektrische lier voor het ophalen van de ankerketting en het 25 kg zware Delta-anker, achteraan staat een scoop met zwemladder die zorgt voor badplezier voor smaldelen in bikini.

Naar binnen

Vanuit de cockpit in het schip stappen valt even tegen. De trap is naar onze smaak wat te steil. "Daar wordt iets aan gedaan", vertelt ons iemand van de werf. Eens binnen lijkt het schip erg op zijn oudere broers. Pijnlijk verzorgde afwerking, alles in teak, mat vernist, maar zeer shippy. Misschien hadden we ook hier iets meer licht gewenst, dekluiken of zo, om nog meer van de meubelmakerkunst te kunnen genieten. Zittend om de klaptafel kunnen we door de rompraampjes naar buiten kijken. Nergens vinden we breed dichtgesmeerde voegen, alles past als gegoten.

Langs bakboord vinden we een kaartentafel, de bak is 12 cm diep, met daaromheen al wat de elektronica ons te bieden heeft. Aan stuurboord, ook de gang naar de achterhut, staat de keuken met flinke frigo, een halfcardanisch bengelend gasstel, 2-pits boven en oventje onder. De kok kan zich bij het zwaaien met de pollepel vastklikken aan de voorziene stormlijst. Zowel de eigenaars- als de gastenhutten zijn spatieus zodat we ons nergens verkrampt voelen. De natte cellen zijn met formica bekleed en schuwen dus geen spatje nat. Douche en wasbekken offreren koud en warm water. Voor werkbladen en bassins is niet op Corian bespaard. Het ovale bed in de eigenaarshut vooraan koketteert met Hilton-allures.

Technisch

De motor is van Yanmar, een scheepsdiesel 4JH3HTE, die turbogeladen en intergekoeld zijn 74 kW (100 pk) afgeeft bij 3.800 toeren aan een bronzen driebladschroef. Een alternator van 90 A op 12 V houdt de drie accu's vol. Twee van elk 100 Ah voor licht en comfort, één van 85 Ah om de startmotor aan te zwengelen. Daarmee gaan 23 halogeen plafondlichtjes (we hebben ze geteld) branden en 9 leeslampen. Op onze testboot bedienden we er ook de schootlieren mee. Natuurlijk is er eveneens een 220 V walaansluiting.
Eén vaste en een losse pomp moeten het schip lens houden. Er zijn ook tanks, in rvs voor 315 l brandstof, in polyester voor 500 l drinkwater en eveneens in kunststof voor 40 l zwartwater.

Varen

Veel wind staat er niet op het IJsselmeer als we met de Contest 44CS Medemblik uitvaren. Gemiddeld maar 10 knopen. Een eerste gelegenheid om na te gaan of onze Yanmar geschikt is voor wat van hem gevraagd wordt. We trekken op vanuit stilstand in 23 seconden om al een behoorlijke vaart te maken. Met volgas halen we iets later 8 knopen. Bij 2.500 tpm loopt hij optimaal en bijna even snel. We hebben wel geen decibelmeter mee, maar bij geen enkel regime stoort ons het gebrom. De isolatie laat zeker nooit meer dan 70 dBA vrij.

Even snel als op motor moet de 44CS ook kunnen zeilen, maar met ons beetje wind hebben we dat niet gehaald, tenzij héél even misschien bij een windvlaagje en onder gennaker. De grootschoot loopt naar de mast en vandaar langs de opbouw over het gangboord tot achter in een keerblok om dan terug te gaan naar één der schootlieren. De stuurman kan dus zowel het grootzeil regelen als de genua. De banken zitten ergonomisch lekker en geven ook bij helling voldoende steun. Het stuurrad (Whitlock - doormeter 80 cm) voelt direct aan, en het is (voor een geoefende hand) niet moeilijk om het ronde lijk van de gennaker net aan loef van het voorstag te houden om zo een optimale snelheid te varen bij achterlijke wind. Met het gedeeltelijk balansroer hebben we nog voldoende druk om te voelen wat het schip wil. We hebben onder verscheidene koershoeken gelopen, en na angstvallig optekenen, interpolatie met de log en GPS, konden we een zeildiagram samenbrengen.

Met nagenoeg 6 knopen varen bij maar een licht windje van 3 Beaufort en dan nog scherp aan de wind is een uitzonderlijke prestatie. Uiteindelijk zijn we toch met meer dan 13,5 ton onderweg! Daarbij bleef hij wonderwel koersstabiel. We konden onze vaart trouwens vergelijken met andere zeilboten van gelijke en meerdere lengte (waaronder zelfs een veel grotere Contest) die achter ons bleven. Maar als Remco van de Conyplex-werf aan het roer zit, haalt hij als doorwinterde racer ook alles boven!

De 44CS is een boot die inzake comfort en snelheid troeven heeft die sommige oudere en grotere schepen moeten missen. Dat 13,5 ton materiaal evenwel zijn prijs heeft, is evident. En Conyplex heeft altijd vakmanschap en degelijkheid betracht, en wilde nooit een prijsbreker zijn. Ook nu niet. Zijn prijs? Dit 13,50 m lange klassenjacht kost maar amper iets meer dan een half miljoen, maar dan wel euro's!

Technische gegevens

- Lengte over alles: 13,50 m
- Lengte waterlijn: 11,60 m
- Breedte: 4,10 m
- Diepgang: 2,05/1,80 m
- Kruiphoogte: 21,20 m
- Grootzeil: 48 m²
- Genua: 58 m²
- Motor: Yanmar diesel 100 pk

Woordje van de bouwer

Het Varen-testteam heeft een goede impressie gegeven van het varen met weinig wind met de Contest 44CS. Dit schip zeilt inderdaad heerlijk, bij andere gelegenheden zijn snelheden van 7,5 knoop en meer aan de wind gemakkelijk gehaald.
Wat comfort betreft: een ideaal snel toerschip voor een echtpaar met een crew van twee. Beiden hun eigen verblijf in voor- en achterschip en een gerieflijk lichte kajuit.

Verschenen in Varen september 2002.

© 2000-2005 Aquamedia NV - Alle rechten voorbehouden

Home
Joshua Informatie
Joshua
Foto's

Contest 30
Over deze
site
Joshua Slocum
Links
Forum
Fotos Overig

Contest enz.
Fotos Opendag

Contest, Conyplex
Contest types
Contest events
Stukje uitleg 
over vacuum injection
Contest Owners Club

Contest 45 CS: auffällige neue Jacht in der Contest-Serie

Weltpremiere auf der HISWA in-water boat show 2005
Zurzeit wird bei Contest Yachts in Medemblik die neueste Jacht in der Contest-Serie gebaut: die Contest 45CS. Auf Basis der populären 44CS entworfen und mit Ergänzung zahlreicher Elemente der erfolgreichen 50 CS, bringt die Werft hiermit eine besonders sportlich segelnde Fahrtenjacht zu einem scharf kalkulierten Preis auf den Markt. Auf der HISWA in-water boat show 2005 wird die 45CS als Weltpremiere präsentiert.

Durchdachter Entwurf

Die 45CS steht für schnelles, komfortables und leichtes Segeln auf Basis eines modernen und bewiesenen Konzepts. Obwohl die 45CS auf Entwurf und Techniken der 44CS und 50CS basiert, hat die 45CS gegenüber der 44CS einige wichtige Neuerungen erfahren. Mit einem Balanceruder versehen, lässt sich die Jacht unter allen Bedingungen leicht steuern. Die durchdachte Takelage ermöglicht mühelos hohe Am-Wind-Kurse, die hohe Geschwindigkeiten zur Folge haben. Serienmäßig mit einer etwas kleineren Genua und einem größeren Großsegel ausgerüstet, ist das Wenden mit dieser Jacht ganz einfach. Das komplette Decklayout ist auf Bedienungskomfort aus dem Cockpit ausgerichtet, wodurch die 45CS auch von einer Person leicht zu segeln ist. Dank Anwendung der neuesten Materialien und Techniken auf dem Gebiet der Vakuumspritzmethode, ist das Schiff noch stärker und leichter, als es bisher üblich war; Eigenschaften, die dem Segelvermögen nachdrücklich zugute kommen.

Verschiedene Einrichtungsoptionen

Auch unter Deck beweist die 45CS sich als eine äußerst komfortable und moderne Jacht, bei der eine Version mit zwei oder drei Kabinen gewählt werden kann. Zudem zeichnete Birgit Schnaase, in der Jachtbranche für ihr frisches und modernes Gespür für Einrichtungsdesign bekannt, verschiedene Einteilungen, sodass der Kunde selbst wählen kann, welcher Entwurf am besten zu ihm passt. Die Möglichkeit zu Detailveränderungen wie beispielsweise das Austauschen der zweiten Sitzbank gegen zwei einzelne Sessel können der Kajüte eine ganz andere und somit persönliche Note geben. Das großzügige, helle und wohnliche Interieur bietet einer Crew von vier bis sechs Personen genug Komfort und Privatsphäre.

Weltpremiere auf der HISWA in-water boat show 2005

Was das Äußere und die Fahreigenschaften anbelangt, so bringt Contest Yachts erneut ein qualitativ hochwertiges, niederländisches Schiff auf den Markt. Auf der HISWA in-water boat show 2005, die von Dienstag, dem 30. August bis Sonntag, den 4. September in IJmuiden stattfindet, wird die Jacht als Weltpremiere erstmals der Öffentlichkeit vorgestellt.
 

Daten und Fakten - Contest 45CS

Länge über alles:

13,70 m

44’9’’

Länge Wasserlinie:

11,70 m

38'4"

Maximale Breite:

4,10 m

13'3"

Verdrängung:

13.500 kg

29,760 lbs

Tiefgang Wulstkiel:

1,95 m

6'40"

Ballast Wulstkiel:

5.100 kg

11,244 lbs

Masthöhe über Wasserlinie:

21,08 m

68'9"

Großsegel:

51 m2

 

Genua 109%:

49 m2

 

Treibstofftank:

350 l

76 imp. gal.

Wassertank:

470 l

104 imp. gal.

Motor, Yanmar:

55,3 kW

75 hp

Preis:

€ 465.000 exkl. BTW

 



Quelle: Contest Yachts

Contest 65CS

Contest Yachts has been building well-found cruising boats for decades. Its 50-footer is a proven passagemaker with thousands of open-sea miles under its keel. But with the trend clearly moving toward larger semi-custom designs, Contest is offering a new 65-footer that it believes will fill a niche. With a masthead rig and powerful sailplan, the yacht has been designed to perform well over a full range of wind conditions.

There are four different layout options, which can be finished in either teak or cherry. The owner’s cabin can be located forward or aft with single or double berths, and there is also a crewed-charter version. The fiberglass hull and deck are constructed with vacuum-infused resin over a balsa core. An exterior laminate of isophthalic resin prevents osmotic blistering. The cast-iron keel features a bulb and is partly filled with lead. Standard items include dual steering stations, a 185-horsepower Perkins diesel with a Max-Prop propeller, and a 6.5-kilowatt Fischer Panda genset.

 Contest Yachts, Overleek 3, 1671 GD Medemblik, Holland; tel. 011-312-27-549-428, www.contestyachts.com

Contest 31ht Practical Boat Owner Mei 1978 (vertaling Hans van Laar)

Moeilijk te evenaren Contest

Hetzij voor snelheid in een club regatta of voor geldelijke waarde, deze 31 HT is een winnaar, zegt Denny Desouter.

De bakkisten zijn zo groot en diep, dat je er in kunt slapen. We hebben dat soort opmerkingen meer dan eens gehoord, omdat moderne zeilboten een diepe romp en een hoog vrijboord hebben. De bakskisten worden zo groot en diep, dat je een ladder nodig hebt om de spullen van de bodem te pakken. Hondekooien zijn de gewone manier om die ruimte te gebruiken. Een Nederlandse eigenaar ging verder door aan Conyplex te vragen of er een tweede hondekooi geïntegreerd kon worden onder de kuip. Gebruik makend van de ruimte onder het brugdek als doorgang.

Nieuwe ideeën

Dat Conyplex in staat was juist dat te doen in hun Contest 31 HT en een alternatief te geven voor de standaard boot. Dit laat hun wil zien om voor nieuwe ideeën open te staan. Het laat ook zien hoeveel volume er eigenlijk beschikbaar door deze moderne stijl met hoog vrijboord en een hoge kuip.

Het resultaat is een kleine maar geschikte achterhut, met ruime comfortabele kooien. Juist genoeg ruimte om te zitten aan het hoofdeind van iedere kooi om je aan of uit te kleden. De grote ruimte tussen de kooien wordt in beslag genomen door de machinekamer, waar een 25 PK 2 cilinder Volvo Penta diesel met saildrive staat. Een saildrive is een soort staartstuk die dwars door de bodem van de boot steekt. Bedoelt om de motor ver mogelijk naar achteren te plaatsen, zodat er genoeg ruimte onder het brugdek ontstaat om dit te gebruiken als achterhut.

Onder de kuipbanken boven elke kooi is in deze kleine hut nog een redelijke opbergruimte. Achterin zijn nog twee opbergruimten. Een ervan bevat een gaskist met afvoer buitenboord.

Deze achterhut is optioneel. Het maakt 7 slaapplaatsen mogelijk als je er 3 creëert in de kajuit. Veel prettiger is het natuurlijk, 2 aparte slaaphutten en een woon gedeelte. Andere willen geen achterkajuit en hebben dan een groter kombuis, een beter toegankelijke motor, grotere bakskisten ……. En besparen bovendien vele honderden ponden. (De saildrive is veel duurder dan dezelfde motor met keerkoppeling en een conventionele schroefas).

Afgezien van de kleine verschillen in de kombuis en de kajuittrap, de standaard (5 kooien) versie is hetzelfde als de achterkajuit versie vanaf de kajuit naar voren. Je kan eigenlijk zover gaan, dat alles gelijk is als de andere Contesten. Ze hebben allemaal familiare gelijkenis. Je weet altijd wanneer je aan boord van een Contest bent. Ze zijn allen prachtig uitgevoerd in hout met hoge kwaliteit vernislaag en stralen voor degene die aan boord zijn veel comfort en gerieflijkheid uit.

Veel kasten

Zoals andere Contesten, deze is opmerkelijk goed uitgerust met opbergplaatsen. Rond scharrelend in de 31 HT kwam ik tot de conclusie, dat ze de beste opbergmogelijkheden heeft welke ik tot dusver heb gezien. Niet alleen het groot aantal kasten, laden, schappen en vakjes zijn prachtig gemaakt maar ook allemaal makkelijk toegankelijk. De ontwerper heeft ook de toegankelijkheid in gedachte gehad voor de transducer van het echolood, de bilgepomp, elektrische drinkwaterpomp, enzovoort. Jaren van gestage van gestage ontwikkeling van de boot familie. Altijd geïnspireerd met het idee dat Contesten geriefelijk moeten zijn voor haar bemanning.

Ik wil niet te ver in detail treden, maar de vloeiend verlopende zeilberging onder de voorkooien en de kast met laden voor kleine persoonlijke uitrusting van de bemanning, zijn twee voorbeelden van faciliteiten die je niet vind op gelijkwaardige boten.

De toilet-douche ruimte is mooi uitgevoerd en is onder een dekluik gesitueerd welk voordeel duidelijk is. Een fout, naar mijn mening, is de afwezigheid van een ladder om voor een persoon met normale behendigheid door het luik te klimmen. Dit probleem is ook moeilijk op te lossen, omdat de plaats waar de treden moeten komen in beslag worden genomen door deuren. Het is het wel waard om hier aandacht aan te besteden, omdat anders de helft van de functie van het luik verloren is.

Licht inval.

De boot waarop ik zeilde had nog twee dekluiken. Een boven de kajuit en een in het vooronder.  Deze laatste is niet standaard. Normaal zit er een daglicht in het voordek. Volgens mij is het zeker waard om een luik te plaatsen voor ventilatie, licht, vluchtluik en het verstouwen van de zeilen.

Andere details laten de klasse van het vakmanschap van de Contest schepen zien. Dingen zoals de elektrische bedrading door buizen en reserve leidingen mocht je deze nodig hebben. Een uitstekend schakelpaneel. Slingerplanken in de kooien. Afsluiters tussen de bakboord en de stuurboord watertank. De grote ontluchtingen van de watertanks. Veel handrailingen in de kajuit. Enzovoort. En, zoals veel mensen weten, de Nederlandse properheid. Deze komt tot uiting in alle Contesten door een vuil opvang bak onder de kajuit vloer. Elke boot zou zoiets moeten hebben.

Aan dek zijn er genoeg kikkers om af te meren. De tank openingen zijn te openen met de lierhandels. De scepters zijn sterk…. En zeker sterk en goed gemonteerd. Het is moeilijk Contest op dit soort onvolkomenheden te betrappen.

De foto geeft een idee van het grote vrijboord van de romp welke resulteert in een lage opbouw en meer dan voldoende stahoogte beneden. Die houdt ook in dat er goed zicht is voor de stuurman en grote bewegingsvrijheid aan dek.

De boot waarop ik zeilde was uitgerust met een stuurwiel in plaats van een helmstok. De simpele ketting en draad mechanisme was eigenlijk de beste die ik ben tegengekomen. Een directe overbrenging, maar toch erg licht. Het gaf een perfecte controle van de boot onder zeil en met motor. Zelfs langzaam achteruit was de controle over de opvallend goed. De saildrive installatie was niet lawaaierig, maar zou stiller zijn als er meer aandacht aan de isolatie wordt besteed.

Ondanks het lichte weer waarmee we voeren was de boot opvallend snel. Ik weet zeker dat ze niemand zal teleurstellen comfortabel te toeren en ook een beetje te club racen. Het feit dat de ontwerper Dick Zaal volgens de I.O.R. regels heeft gewerkt zal haar ambities zich hoger verheffen in de race wereld.

Het onderwaterschip heeft een backswept (trapeziodal) vinkiel en een skeg met roer. Deze combinatie geeft een goede koersstabiliteit. Zelfs voor de wind. Voor zover ik dit kon zien met dit rustige weer. De skeg geeft bescherming voor het roer. Aan de andere kant staat de schroef open voor kwaadwillendheid van lijnen, plastic zakken enzovoort.

Prijsvergelijking

Alles bij elkaar, ik denk dat een ieder die dit type schip wil moeilijk een andere boot kan vinden tegen dezelfde prijs. De standaard versie iets minder dan £22.500,- en de achterhut versie met saildrive ongeveer £23.700,-. Cijfers zijn voor aflevering in Groot Britannia inclusief 12½ % VAT. (1978)